Svědectví víry
Vím,
že z vlastní síly nemohu věřit v Boha.
Víra je Božím darem.
Bůh ve mně probudil víru
svým svatým Duchem
a svým slovem.
Nemusím se ptát na důkazy,
neboť víra je důvěrou v Boha,
nadějí, která žije v mém srdci.
Proto jsem klidný a veselý,
neboť důvěra v Pána mne ochraňuje,
abych se neztratil v úzkostech,
křečovitě se nestaral o život
a nezajišťoval se proti všemu.
Stojím před Bohem v důvěře,
takže stojím nad věcmi tohoto světa
a v odstupu k nim.
Nátlak věcí, ani pracovní tempo
mne nemohou zajmout a sevřít;
měřítka tohoto světa
mne nemohou ovládnout.
Neboť Bůh mne osvobodil.
V tohoto Boha věřím:
v tohoto jednoho, pravého, osobního Boha,
jenž stvořil nebe i zemi,
o němž svědčí bible,
o němž mluvil Ježíš,
jehož smíme nazývat našim Otcem.
Zakusil jsem, že Bůh je láska.
Tuto lásku poznávám v tom,
že on kvůli nám lidem
se v Ježíši z Nazareta stal člověkem.
Tak se radostné poselství
stalo na naší zemi hlasitým
a každý ho může slyšet.
Neboť Ježíš zvěstoval nový Boží svět.
Více než jen pouhými slovy -
vším, co dělal, celým svým bytím
se stal viditelným Božím
přikloněním k nám:
Odstrkované přijímal,
nemocné na těle i duchu uzdravoval,
slabé pozdvihoval a posiloval;
hříšníky milosrdně k sobě volal
a daroval jim odpuštění.
Ve všem žil a dosvědčoval Boží lásku,
a tato láska ho neopustila
ani když ho zajali,
obvinili, posmívali se mu a tloukli ho -
toho, který nepoznal žádný hřích.
Až k smrti na kříži
zůstal věrný vůli Otce.
Byl Bohem opuštěn,
abychom my nebyli nikdy Bohem opuštěni.
Obětoval svůj život,
abychom my život získali.
Tak nás osvobodil
z pout hříchu,
z násilnictví ďábla,
z moci smrti.
Bůh ho probudil ze smrti
jako prvního z nového stvoření,
a tím také nám,
kteří mu patříme,
přislíbil věčný život;
Život, který má trvání a plnost.
Oslavuji zmrtvýchvstání Ježíše,
mého zachránce,
a jsem rád, že je navěky vyvýšen
po pravici Otce.
Podle svého zaslíbení
poslal věčný Bůh, náš Stvořitel a Pán,
svého Ducha na čekající učedníky,
aby v nich roznítil
oheň víry a lásky.
Z plnosti svého božského života
rozdělil svůj život také nám,
svým dětem.
Když nás stvořil,
oživil nás svým dechem;
když nás povolal k víře,
dal nám svého Ducha,
pramen všeho života a všeho posvěcení;
skrze svého Ducha nás vybavuje dary,
které potřebujeme
na cestu k němu
a ve službě pro jeho království.
Velebím ho,
že živoucí působení jeho Ducha
mohu prožívat v jeho obci
i na sobě, slabém člověku.
Stále znovu v prosbě
vztahuji své ruce k němu,
Duchu Božímu,
zakouším jeho dary
a toužím po jeho ovoci;
a velebím Boha,
že obdarovává své děti.
Tak žiji v nádherné svobodě,
ve které mě osvobodil Bůh.
A přes všechny obtíže pevně věřím,
že Ježíš, Pán církve,
v této době plné neklidu a převratů
je své obci věrný
a chce ji dát novou podobu.
Co je zchátralé, odpadne;
co je dobré a pomáhá k životu, poroste,
tak, že obec jeho učedníků
znovu zazáří
jako “město na hoře” a “sůl země”,
bez mocných pozic,
nepatrná, chudá,
často pohrdaná,
ale připravená milovat Pána
a sloužit lidem;
otevřené místo útočiště,
útěchy a radosti,
kde slovo o kříži
lidí pozdvihuje a obnovuje
a dává jim nalézt bratry a sestry.
Děkuji Ježíšovi z celého srdce,
že mně
a všem mým sestrám a bratřím
svým slovem a svou večeří
neustále dává novou sílu k následování.
V tomto následování bych rád
uskutečnil lásku,
kterou Ježíš žil a učil.
Rád bych předával lásku,
která vychází od Ježíše:
lásku, která činí druhé šťastnými
a daruji jim radost;
lásku, která je malá, mírná a pokorná,
dobrotivá, milosrdná,
bez násilí a bezbranná;
lásku,
která se smilovává nad odstrčenými,
pomáhá ubohým,
přemáhá nelidskost v lidských srdcích,
a v životních podmínkách tohoto světa;
lásku, která nikomu neupírá
odpuštění a přísliby evangelia.
Jsem si jist,
že Ježíš mne znovu pozvedne,
když v lásce selžu a neobstojím
a přiznám se ke své vině.
S touhou hledám
společenství eucharistie,
kterou on sám ustanovil
a při níž vstupuje mezi nás,
docela blízko,
v jednoduchých znameních
chleba a vína,
skrze které on sám
svým, pro nás obětovaným tělem
a svou, pro nás prolitou krví
nás sytí a posiluje
na cestě k cíli
a oživuje náš pozemský život
sílou zmrtvýchvstání
k nebeské radosti.
V úctě a vděčnosti
čtu Písmo svaté,
neboť v něm je
- právě v jeho lidské podobě -
Boží věčné a spolehlivé slovo,
“mých nohou světlo a lampa na mé cestě,
radost a útěcha mého srdce”.
Tak jsem si jist,
že nic na nebi, ani na zemi,
žádná moc světa,
mě nemůže oddělit od lásky Boží,
která je v Ježíši Kristu.
Proto čekám s důvěrou
na dokončení našeho života s ním,
na jeho příchod na konci časů,
kdy přijde jeho veliký den,
kdy s konečnou platností posoudí svět
a nás, své učedníky,
odvede do věčného království
svého Otce,
do nového Jeruzaléma,
který sestoupí z nebe
jako nevěsta,
ozdobena pro svého ženicha,
k nebeské svatbě,
která je bez konce,
kde budeme s ním žít
v nepřetržitém společenství,
v nezkalené radosti
a nepředstavitelné slávě.
Neboť "co oko nevidělo
a ucho neslyšelo,
co ani člověku na mysl nepřišlo,
připravil Bůh těm, kdo ho milují”.
Heribert Mühlen:
Einübung in die christliche Grunderfahrung,
Matthias-Grünewald Verlag, Mainz 1976
Přeložil Jozef Nagy